SVENSKA PISTOLSKYTTEFÖRBUNDET 2012-11-26
NYHETSBREV 4/2012
Som framgick av förra Nyhetsbrevet (augusti) har regeringen tillsatt en ny vapenutredning ”Skärpningar i vapenlagstiftningen”. Följande har hänt sedan augusti.
- Den 6 september träffade Förbundets vice ordförande Mike Winnerstig och undertecknad utredningens sekreterare. Vi hade då tillfälle att redogöra för Förbundets ståndpunkt och lämnade även visst skriftligt underlag. Vi fokuserade på vår kärnfråga nämligen våra medlemmars möjlighet att få tillstånd att inneha de pistoler/revolvrar som utgör en förutsättning för att kunna ägna sig åt pistolskytte.
- Den 1 november var vi, i likhet med övriga berörda organisationer, kallade till en hearing med Utredningen. Inför denna hearing tog Förbundet initiativ till ett förmöte med övriga berörda skytteorganisationer (Svenska Skyttesportförbundet, Svenska Svartkruts Skytte Federationen och IPSC Sverige). Förmötet visade att alla fyra organisationerna var fullständigt överens på alla väsentliga punkter varför vi kunde visa upp en enad front på hearingen.
- Utifrån hearingen formulerade sedan de fyra organisationerna en gemensam skrivelse som skickades till Utredningen. Skrivelsen har lagts ut på Förbundets hemsida och bifogas även detta Nyhetsbrev.
Därmed har vi gjort vad som kan göras på det här stadiet. Nu återstår att avvakta utredningens förslag som skall lämnas till regeringen senast den 31 januari nästa år. Vi förväntar oss att, i enlighet med rådande praxis, få förslaget på remiss. Remiss-arbetet kommer att ske i dialog med de andra tre skytteorganisationerna.
Sedan kommer ärendet att beredas av Justitiedepartementet
Utredningens förslag kan komma att innebära förändringar såväl av Vapenlagen (VL) som Vapenförordningen (VF) och RPS Föreskrifter och Allmänna råd (FAP) varvid följande gäller
- Ändringar i Vapenlagen fordrar riksdagsbeslut. Således måste regeringen lägga proposition i frågan.
- Ändringar i Vapenförordningen fordrar regeringsbeslut
Utifrån vilka förändringar i VL respektive VF riksdagen respektive regeringen beslutar kommer sedan RPS att få i uppdrag att, i samråd med berörda organisationer, utfärda detaljbestämmelser i form av föreskrifter. (Föreskrifter är, till skillnad från Allmänna råd, tvingande och utfärdas av RPS styrelse)
Förbundet kommer att bevaka ärendets fortsatta handläggning. Särskilt viktig blir dialogen med RPS avseende föreskrifternas utformning. Vapenlagen och Vapenförordningen är av övergripande karaktär men det är i RPS föreskrifter de viktiga detaljerna regleras.
Om ingenting oförutsett händer så får detta bli det sista Nyhetsbrevet för året, varför jag tar tillfället i akt att önska er alla en Fröjdefull Jul och ett Gott Nytt Skytteår.
Med skyttehälsningar
Mats Stoltz
Mats.stoltz@pistolskytteforbundet.se
SVENSKA PISTOLSKYTTEFÖRBUNDET (SPSF) 2012-11-06
SVENSKA SKYTTESPORTFÖRBUNDET (SvSF)
SVENSKA SVARTKRUTS SKYTTE FEDERATIONEN (SSSF)
IPSC SVERIGE
Rubricerade organisationer vill, med anledning av hearing med utredningen om skärpningar i vapenlagstiftningen den 1/11 2012, framföra följande synpunkter
Prövning av sammanslutningar för jakt eller målskytte.
Vi ställer oss i princip positiva till att gällande praxis författningsregleras genom att vi som förbund auktoriseras av RPS. Dock är det nödvändigt att kriterierna för auktorisering fastställs redan i Vapenförordningen (VF).
Vi vill också påtala att såväl utdelat underlag som vapenlagstiftningen präglas av en olycklig begreppsförvirring. Organisatoriskt talar vi i termer av riksorganisation, distriktsorganisation och lokalorganisation (den enskilda skytteföreningen) I underlaget ryms alla dessa tre nivåer under begreppet förening, vilket är ägnat att ge upphov till missförstånd. Exempelvis skrivningen ”RPS utövar tillsyn över att en auktoriserad förening fyller kraven”. Avses de fyra riksorganisationerna eller varje enskild förening ansluten till någon av dessa organisationer? Terminologin i detta avseende måste justeras.
Enskildas innehav av målskjutningsvapen
Detta är för oss en kärnfråga. Möjligheten för våra medlemmar att få tillgång till de idrottsredskap (vapen) som behövs för att bedriva vår idrott är givetvis av direkt avgörande betydelse för skyttets framtid. Det finns i sammanhanget fyra direkt avgörande frågor:
- Begreppet synnerliga skäl
- Föreningsintygets status
- Att aktivitet inom föreningens ram erkänns som behovsgrundande
- Att möjligheten till uppehåll i skyttet säkerställs förutsatt att giltiga skäl föreligger.
Begreppet synnerliga skäl
Begreppet synnerliga skäl infördes i vapenlagstiftningen 1934 under en annan tid och helt andra förhållanden som inte längre är aktuella. Så länge begreppet synnerliga skäl finns kvar i vapenlagstiftningen finns möjligheter till en tolkning som i realiteten hotar skyttets existens.
- Vi förespråkar att begreppet ”synnerliga skäl” utmönstras eller byts mot exempelvis ”särskilda skäl” samt att det klargörs konkret vad som fordras för att få licens på pistol/revolver.
- Så länge begreppet ”synnerliga skäl” står kvar är det av synnerlig vikt att begreppet klart definieras.
Intyg över aktivitet och skjutskicklighet
Vi ser det som positivt att utredningen inser föreningsintygets betydelse. Dock är det nödvändigt att intygets status fastställs redan av VF dvs att det i princip skall räcka med föreningsintyg för att styrka behovet. Sedan måste givetvis detaljerna regleras i RPS FAP och då som föreskrifter (inte allmänna råd).
Aktivt medlemskap
Vi ställer oss positiva till principen att RPS, efter dialog med berörda organisationer, skall utfärda föreskrifter (och inte allmänna råd). Det är viktigt att RPS drar nytta av vår sakkunskap och våra erfarenheter och beaktar dessa i den kommande dialogen. Det handlar dels om vad som skall föras in men också vad som måste ändras i gällande FAP.
Följande frågor är sådan betydelse att principen måste framgå redan av VF. Sedan måste givetvis detaljerna regleras i RPS FAP och då som föreskrifter (inte allmänna råd).
- Det är viktigt att aktivitet inom föreningens ram (träning, klubbtävlingar etc) i princip erkänns som behovsgrundande. Vi är alla i botten breddorganisationer och huvuddelen av vår verksamhet bedrivs inom föreningarnas ram. Varje skytt måste själv få avgöra på vilken nivå han/hon vill bedriva sitt skytte. Att generellt sätta deltagande i externa tävlingar (över föreningsnivå) som ett absolut krav för att få inneha skjutvapen skulle få förödande konsekvenser för vår verksamhet.
- Det händer att en skytt under en begränsad tid inte har möjlighet att bedriva aktivt skytte på grund av exempelvis sjukdom, utlandstjänstgöring, graviditet, familjesociala skäl etc. Detta måste beaktas i samband med förnyelse av tidsbegränsade tillstånd.
Exempel på skrivning i nu gällande FAP som behöver korrigeras:
5 kap Behov av skjutvapen för målskjutning (Allmänt råd): Olika tävlingsgrenar kan ställa skilda krav på vapen i fråga om riktmedel, avtryck, vapenvikt, ammunition, kolvutformning, balans mm. En omställning av ett vapen från tävling till tävling är inte alltid möjlig och inte heller lämplig från säkerhetssynpunkt. En mycket framstående målskytt med en aktiv tävlingsverksamhet utöver klubbtävlingar bör kunna meddelas tillstånd till innehav av fler vapen för samma användningsområde (klass, gren eller motsvarande) även om vapnet är av samma typ och kaliber.
Skrivningen har tillkommit med anledning av att skyttar ofta behöver två vapen i samma vapengrupp, t ex ett för fält och ett för precision. Skrivningen måste göras om av flera skäl
- Polismyndigheterna (och i vissa fall domstolarna) har oftast inga klara uppfattningar om vad användningsområde innebär. Om en skytt har två A-vapen varav ett för vapengrupp A1 och ett för vapengrupp A2, har dessa inte samma användningsområde även om de råkar ha samma kaliber.
- Däremot kan exempelvis ett C-vapen användas såväl till fält som precision i vapengrupp C och kan därför sägas ha samma användningsområde. Detta fordrar dock som regel att vapnet ställs om när man byter från fält till precision. Enskildheter som kolvutformning mm kan också motivera ett innehav av två vapen även i vapengrupp C. Och det är detta skrivningen gäller.
- Om man skall begränsa möjligheten att ha två vapen för samma användningsområde måste det vara aktivitetsnivån och inte skjutskickligheten som är avgörande. Skrivningen bör därför ändras till En aktiv målskytt med omfattande tävlingsverksamhet inom eller utanför föreningens ram bör kunna meddelas innehav av fler vapen för samma användningsområde (Samma vapengrupp)
Förutsättningarna för innehav av hel- och halvautomatiska vapen
Helautomatiska vapen
Helautomatiska vapen används endast inom ramen för Svenska Skyttesportförbundet. Vi föreslår därför bilateral dialog i denna fråga.
Halvautomatiska vapen
Av hearingen framgick att frågan endast gällde halvautomatiska kulgevär för målskytte. Sådana vapen används endast inom ramen för IPSC Sverige. Vi föreslår därför bilateral dialog i denna fråga.
Fortsatt giltighet av tidsbegränsade tillstånd
Utredningens preliminära förslag innebär en klar förbättring. Det innebär otvetydigt att, förutsatt att ansökan om förnyande av tillstånd lämnats in senast fyra veckor innan giltighetstidens utgång ska tillståndet gälla intill dess beslut vunnit laga kraft och att man till dess har rätt att nyttja vapnet.
Vapenmagasin mm
Vapenmagasin
Vi motsätter oss såväl att vapenmagasin jämställs med skjutvapen vid tillämpning av vapenlagen som att vapenmagasin med större kapacitet förbjuds.
Dessa alternativ skulle innebära en orimlig belastning på såväl polismyndigheterna, domstolsväsendet som den enskilde skytten utan att komma åt den kriminella verksamheten.
Ett förbud mot magasin med högre kapacitet än 10 skott skulle också allvarligt försvåra för de av oss som är frivilliga försvarsorganisationer. Exempelvis utbildar Svenska Pistolskytteförbundet Försvarsmaktens personal på deras tjänstevapen (främst Glock 17 och 19). Dessa pistoler, som tillika är mycket vanliga inom det civila pistolskyttet, har regelmässigt en magasinskapacitet över 15 skott.
Ett sådant förbud kan också tänkas utgöra ett handelshinder enligt EU:s regler då det förmodligen diskriminerar vissa vapen/modeller som tillverkas inom EU (exempelvis nästan alla pistoler av fabrikatet Glock). Sådan diskriminering är inte tillåten om den inte uttryckligen tillåts i en EU förordning eller möjligen i ett EU direktiv. Lagar och regler som kräver att vissa varor utformas på ett visst sätt för att de skall få säljas inom landet utgör ett typiskt handelshinder.
I stället förespråkar vi den så kallade danska modellen, dvs att endast den som har licens på ett vapen har rätt att inneha ammunition och magasin till detta vapen.
Annan i dag inte reglerad vapendel
Vi tillstyrker att innehav och försäljning av vapendelar som kan användas för att ställa om ett halvautomatiskt vapens funktion till helautomatisk förbjuds.
SVENSKA PISTOLSKYTTEFÖRBUNDET
Mats Stoltz
SVENSKA SKYTTESPORTFÖRBUNDET
Mikael Jansson
SVENSKA SVARTKRUTS SKYTTE FEDERATIONEN
Mikael Lauth
IPSC SVERIGE
Roger Tiensuu